Followers

January 29, 2011

Bila Cikgu Kene Tumbuk

Tumbuk cikgu

Oleh Rosli Ilham
am@hmetro.com.my
 
DUNGUN: Seorang guru lelaki tidak menyangka tindakannya menerima pelawaan bapa muridnya ke rumah membawa padah apabila ditumbuk dua kali di muka selain disepak.
Guru berusia 43 tahun itu juga diacukan pisau berikutan bapa terbabit naik angin apabila mengetahui mangsa menampar anaknya.

Dalam kejadian Isnin lalu, guru sekolah rendah di bandar ini ditahan bapa murid tahun dua itu ketika dia dan dua anaknya dalam perjalanan pulang sebaik selesai mengajar.

Mangsa yang enggan dikenali berkata, dia ditahan kira-kira jam 2 petang tidak jauh dari sekolah sebelum diajak ke rumah konon mahu berbincang masalah anaknya. citer seterusnya disini....



Aku ingat lagi masa sekolah rendah,darjah 2.. pernah kena cubit dekat pinggang sampai terangkat kaki dibuek'eh/sweat lom cukup lagi,pernah gak kene rotan dgn bulu ayam kat tapak tangan coz tersalah sebut ayat dlm BI...masa darjah 4, kene lempang kt muke/no (tang ni jer aku lupa sbb ape)..aku ni dikategorikan murid yg bijak gak masa sekolah dulu..yg bab lempang ni yg paling aku terasa ati sikit..sbb cikgu yg melempang ni syg kat aku...(cikgu perempuan tau) tapi tak pernah lagi dalam sejarah hidup aku,balik rumah mengadu kat mak atau ayah....dan seingat aku belom pernah terjadi kes cikgu diserang kat sekolah zaman2 aku dulu...

/hmm rasa pelik tol...kes2 camni byk betol terjadi..bkn ibubapa jer,tp pelajar pun ada yg bersikap kurang ajar dgn guru..camne nak pandai,kalu diri sendiri tak hormat orang yang memberi ilmu pada kita...Ibu bapa pon satu hal gak,mungkin sikap terlalu manjakan anak sanggup..sampai mereka2 ini sanggup buat sesuatu perkara diluar kawalan...Bak kata NABIL " LU PIKIRLAH SENDIRI"







.:jejariku:.


9 comments:

  1. arianamanja: #1st - ye la pren...zmn aku dulu pon ade gak...kena pukul kat betis dgn pembaris pnjang kuning tu...pastu kena jemur luar kelas kat pdg...kena cubit..kena lempang pon ade..tp sume tu aku xpenah sket nk ngadu kat mak bapak aku..sbb mcm xpenting je..time tu ingt main je..

    ReplyDelete
  2. skrg ni yg niesz tau cikgu mmg da xley rotan student, even cubit..errmm..dulu, kite relax je kena rotan kn..ngadu kat ayh pon, ayah x layan..hahaha..

    updated entry : sendiri punya sendiri jaga

    ReplyDelete
  3. ya saya, kadang2 hairan jugak, napa lha sgt nak slhkan guru? sdgkan guru tu smua begitu payah nak mngajar anak2 mereka? pelik sungguh, isk

    ReplyDelete
  4. /hihi
    pren: ko punyer citer lagi sadis...aku takdela sampai kene berdiri kt padang skolah..

    niesz:mmg relax...hehehe..berbekas kene bantai pon leh cool lagi..../wahaha

    azza:tu la pasal..kalu dah tak boleh ditegur,suh la ibubapa jer jadi cikgu

    ReplyDelete
  5. ita: suruh cikgu ajar anak die tp cikgu x leh tegur kalau salah...mcm mane ni...pening2...tapi kalau anak tu x pandai, tau plak disalahkannye cikgu tu x pandai ajar...

    ReplyDelete
  6. macam2 jd sekarang ni, kalau tak cikgu, mak bapak budak, kalau tak mak bapak, budak2 tu sendiri pun dh pandai naik tangan kaki kat cikgu.

    kalau budak2 zaman dulu, cerita dr mak bapak kita, seorg murid tak berani pun nak melawan apatah lagi membantah. nak2 yg pesen bawak pembaris panjang kuning tu ataupun rotan nipis tu. haha.

    ReplyDelete
  7. blog walking :)
    my blog http://www.vnazone.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. fifiey:teringat lak pembaris panjang tuh/wahaha
    vna: thanks...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...