Followers

June 27, 2012

:: Lesung Pipit Ku ::

 Lesung pipit ?? ape tu ?? ooo yg ade kt pp tu ke....comel ke ?? hahaha .. katenye CACAT plak....Kalau korunk nak tau, dlm adik beradik yg 5 orang ni...cuma 3 orang je da lesung pipit nie...tapi la ni dah berkembang ke anak2 sedara aku...Tapi betulke lesung ni menambahkan kemanisan dalam senyuman (perasan plak) betul la kot kan ... Sweet Smiles plak katenya...hahaha....perasan lagii...

Lesung pipit bisa muncul di kedua pipi atau hanya di salah satu pipi saja dan biasanya akan terlihat dengan jelas di wajah seseorang ketika ia sedang tersenyum, makan , berbicara atau tertawa. Beberapa orang memiliki lesung pipi yang dalam dan sangat terlihat, sedangkan yang lainnya hanya terlihat samar-samar.

Fenomena lesung pipit dipengaruhi oleh faktor genetik dan diperlukan gen lesung pipit yang dominan. Jika salah satu orangtua atau memiliki lesung pipit, maka ada kemungkinan lesung pipit ini akan diturunkan ke generasi berikutnya. Anak-anak yang terlahir dari salah satu orangtua dengan lesung pipit akan memiliki kesempatan sebesar 25-50 persen.

Seperti dikutip dari NCTimes, Rabu (29/12/2010) Dr Joel Pessa, seorang ahli bedah plastik di University of Texas Health Science Center dalam makalah yang diterbitkan jurnal Clinical Anatomy tahun 1998, menuturkan lesung pipit disebabkan oleh kecacatan dari otot zygomaticus utama. Lesung pipit yang muncul pada wajah seseorang diakibatkan oleh otot zygomaticus utama yang lebih pendek daripada ukuran sebenarnya atau otot ini terbelah menjadi dua, kondisi ini menyebabkan adanya lekukan pada pipi.


haha..ambik ko...cacat plak katanya...tapi yang cacat ni yg bule wat senyuman bertambah manis...lagi plak ade yg nk buking2 lesung pipit nie...kot boleh ku lekokkan kt pipi korunk takpe la...hahahaha. Ape pon bersyukur dgn adenya LESUNG PIPIT ku.....sebab tak semua yang ade tau....


lesung pipt aku ala2 pretty zinta.....kannnnnn..hahahaha....

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...