Followers

June 20, 2012

:: Tips~Berdepan Boss yg Cerewet & Pemarah ::

Berdepan Boss Yang Cerewet dan Pemarah

Definisi boss bermasalah: cepat marah, tidak sabar, kuat mengarah, banyak cerewet, susaah untuk dipuaskan, menyibuk dalam semua aspek kerja anda. Ada orang boleh tahan dengan semua ini dan masih terus menjalani kehidupan normal. Namun ada yang menjadi stress lalu kehidupan mereka terganggu.
Image Detail
=gmbar dia atas adlh Mr.Kelam-kabut
Artikel ini ialah untuk golongan itu. Jadi terus baca kalau anda ialah salah seorangnya.
Image Detail
1. Kenali boss anda. Kalau boss memang sudah memeningkan kepala anda, buat apa nak kenali dia dengan lebih dekat? Percaya atau tidak, seseorang itu melayan kita seperti mana dia melayan dirinya sendiri.
Boss bermasalah ini selalunya tidak tahu bagaimana untuk menghargai diri sendiri. Jadi mereka menyerang self-esteem orang bawah untuk buat mereka rasa kuat dan dihargai.
Nak mengubah manusia memang kita tidak boleh. Boss kita pun tidak ada bezanya. Jalan terbaik ialah menyesuaikan diri dengan corak peribadi dan emosi boss kita supaya kita tahu cara untuk memuaskan, atau sekurang-kurangnya mengelak, ego boss kita.

2. Bila sudah kenal boss, cari sisi-sisi peribadi atau hidupnya yang anda mungkin boleh suka. Paling penting, layan dia seperti anda mahu diri anda dilayan.
Anda tidak perlu membodek boss untuk buat dia suka pada anda. Itu tidak jujur. Kesetiaan dan komitmen lebih penting. Kesungguhan ialah emosi yang merebak dan boss anda pasti akan menghargai anda sekiranya anda menunjukkan kesungguhan dalam kerja.
3. Kalau tidak boleh juga jadi lah boss sendiri. Ada orang memang tidak akan berubah walau sebaik manapun kita cuba berbaik dengannya. Jadi jangan buang masa. Tukar kerja.

Tips Utk Bos jenis Pemarah.
Image Detail

Tips 1: Bersangka baik dengan sikap panas barannya.

Biasanya bos yang panas baran ni dia orang yang “high expectation”. Citarasanya tinggi. Dia agak cerewet.
Sepanas-panas baran dia tu, kat dalam hati dia sebenarnya baik, cuma cakapannya kekadang sedikit kasar kerana emosinya sensitif pada perubahan situasi disekitar tempat kerja. Sebab tu asal ada saja yang tak kena, dia akan cepat melenting.
Untuk mengambil hati seorang bos yang panas baran, Anda perlu mencapai ekspektasi yang dimahukannya. Anda kena tunjukkan dia kerajinan Anda, professionalisma Anda juga kecekapan Anda bekerja supaya dia sedar yang Anda akan kelebihan tersendiri.
Berikan dia idea-idea bernas dari kepala Anda. Beranikan diri memberi pendapat di kala rakan-rakan sekerja Anda teragak-agak untuk mengutarakan pendapat mereka.
Stand out from the crowd! sikap panas baran tu jika dipandang dari sudut lain sebenarnya mendesak Anda untuk memajukan diri sendiri supaya prestasi Anda sama seperti prestasi cemerlangan yang dimahukan oleh bos Anda.

Tips 2: Dalam dia marah-marah tu, mesti ada waktu untuk dia ‘cool’ seketika.Orang yang panas baran ni, hatinya tetap baik. Bawa dia bercerita pasal family, anak-anak, ahli keluarga dia, majlis-majlis tertentu, sukan rekreasi yang dia selalu main dan bawa dia bercerita tentang kisah hidupnya. Seorang bos akan merasa bangga apabila ada staff dia yang nak tahu cemana dia berjaya hingga dapat memegang jawatan sekarang ini.
Sudah tentu dia akan menceritakan pengalamannya dengan senang hati.
Bila dia sudah senang hati, mudahlah untuk Anda berdepan dengannya bila-bila masa. Anda boleh dekati dia. Dia juga akan merasa selesa berdekatan dengan Anda.
Tips 3: Bila bos Anda marah Anda, biarkan saja dia marah Anda semarah yang dia boleh marah.Orang panas baran ni dia ada perasaan sakit hati pada situasi-situasi tertentu dalam hidup. Semua perasaan sakit hati tu terkumpul lama dalam ingatannya. Makin lama makin menambah, makin membanyak. Mugkin dia ada masalah kewangan, masalah perhubungan atau simply merasa tertekan dengan timbunan kerja.
Bila dia ada peluang untuk marah, dia akan lepas semua perasaan sakit hati yang terkumpul. Apabila Anda berdepan dengan bos yang pemarah, panas baran dan cepat naik marah, biarkan saja dia marah selagi mana dia marah.
Beri dia peluang untuk lepas kesemua yang terbuku kejap di hatinya. Dia gunakan kemarahan pada anda sebagai cara untuk dia lepas geram. Elak untuk memberi apa-apa respon pada kemarahannya.
Lama kelamaan bila marahnya sudah reda, bila geramnya dah hilang power dia akan menjadi seseorang yang amat baik.
Masa nilah Anda boleh gunakan untuk mendekati dia. Pastikan suasana ketika itu sunyi, bebas dari apa jua gangguan. Beritahu bos Anda yang Anda faham dengan situasi-situasi sukar yang dihadapi olehnya. Pasti hatinya luluh dengan keikhlasan Anda.
Bos Anda akan menganggap Anda seorang kakitangan yang boleh dipercayai. Selepas itu, setiap kali Anda berdepan dengannya atau duduk berhampiran dengannya, Anda akan merasa selesa – tak ada takut-takut atau segan-segan.
Setiap orang yang kena marah memang akan susah melupakan rasa kemarahan itu, melainkan kita anggap yang kita sedang memberi peluang kepada bos kita untuk melepaskan tekakan yang dah lama terbuku di hatinya, seperti yang dikatakan tadi.
Inilah cara untuk kita tahan kena marah. Bersangka baiklah dengan kemarahannya.


Tips ni aku gugel dari laman web motivasi..sharing is caring bak kataku.. Nasihat aku, agak2 xleh tahan dgn  bos korunk...TUMBUK je..hahahahaha....

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...