Followers

April 11, 2012

:: Bila Emosi mengawal Diri ::



Selamat bercuti semua..Dah lama nak hapdet melalui lappy sendiri..tp sebab lappy outstation..byk entry yang aku hapdet dari opis...ok la tu...atleast xkene blocked..ye tak...

Sekadar berkongsi pengalaman yg bukan sedikit..hahaha...Bila emosi mengawal diri, agak2 camne ye...banyak buruk dari kebaikan yg kita akan dapat melaluinya. Dah tentu kita takkan dapat berfikir secara rasional. Lebih banyak cas negative dari positif. Itulah bahananya.

Kebanyakkan orang berfikir bahwa semua yang berlaku dalam minda kita dan tahap emosional tidak dapat dikawal. Sebenarnya, diri kita yang menidakkannya. Diri kita yang membiarkan emosi yang mengawal diri. Dan bila terjadi, mulalah terasa kecewa,jauh hati,terasing di bumi sendiri, patah hati dan keluar statement "meroyan" .. hahahaha...secara jujurnya memang betol...

Tertekan ? seharusnya tidak ada. Kita yang membiarkan perasaan tu dalam diri sendiri. Set kt minda nie.. "ko tertekan " so, semua yang kita pikir membuatkan diri semakin tertekan. Lebih banyak kita layan, maka semakin tertekan la diri kita. Akhirnya, buat tubuh badan rasa sakit,sangat lemah dan tidak bermaya.

Untuk tidak menidakkan semuanya, ambil jalan mudah iaitu bertenang, tarik nafas panjang2 dan bertafakur. Meluahkan perasaan pada rakan2 pon ada baiknya. Sekurangnya kita dapat mengawal perasaan dari terus tertekan. Bila kita releks, minda akan menjadi kuat dan harus diingat kebijaksanaan akan hilang bila diri kita berada dalam mood marah dan tertekan.

Cuba berfikir, bahwa itu semua bersifat sementara atau ujian dari NYA utk kita. Tukar segera perasaan tertekan dengan terapkan emosi gembira dalam jiwa. Ini akan dapat membantu diri supaya lupa pada situasi tertekan tersebut. Latih diri bersifat lebey cool, dan insyallah, semuanya akan pulih seperti biasa.


3 comments:

  1. MSH:wah dst la en3 ...cam berjiwe separa profesional dlm menangani mslah jiwe2...
    hahahaha.. tpi hakikatnyer...jeng2.

    ReplyDelete
  2. Thanks pren,
    very nice article and i try to follow accordingly.

    ReplyDelete
  3. MSH:: Belajar melalui pengalaman...hahahaa..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...