Followers

December 1, 2012

:: Trip ~ KUCHING 2012 ~ Part 4

Last entry for KUCHING, hari ke 3 (16/11/2012) aku dihalau kuar dari Margharita Hotel selepas 3 hari 2 malam menginap disini. hahahaha...ye ke halau?? agak2 la kan....dari mula kami dah merancang nk tido kat TUNE HOTEL sebab hari terakhir ni kami kene check out awal dari HOTEL, so.....xmo la rugi sangat...tapi sebenornya rasa cam xpuas je dok hotel mahal2 nih....Lepas breakfast sesuka hati, kami rehat jap dalam bilik ...tido...sampai check out dalam pukul 1 camtu....Dan memulakan langkah keluar dengan berjalan kaki SAHAJA ye...hahahaha...sebab dekat je pon.....kami ke TUNE HOTEL.

tengok pren.......tepi jalan pon leh posing lagi tawwww...hahaha

TUNE HOTEL,KUCHING

Sampai saje di TUNE, satu trajedi buah epal berlaku. Rupanya pren tersilap booking kat agoda. Sepatutnya, kami check in kat sini 16hb....tapi terrrr booking date nak balik iaitu 17hb....sib baik la masih ada kosong.. So, terpaksa la bayar 2 kali.. huhuhu...Rasanya harga TUNE ni compare dgn AGODA , murah lagi rasanya...hurmmmm...xpelah.....2-2 cuai ...kan pren....aku yg pegang resit agoda sekian lama pon leh tak perasan date check in tu 17hb....


WATERFRONT,KUCHING

Lepas check in, kami kuar menuju waterfront...teringin rasanya nak naik sampan 50sen tu...tapi pren,dok ajak naik boat tradisional....okayla, dengan RM19/seorang..kami mengelilingi sungai sarawak selama 1jam.
Gerun gak sebenarnya dok naik bot nie...cuba bayangkan, budak bergerak sikit je...bergoyang bot ni..huhuhuu...nie kan kami yg semangattttt nihhhh...tapi seperti kukata pada pren, PENGALAMAN.... bila lagi nak rasa nak naik....(kalau ko takut, aku pon takut) hahaha....



Muka lega pren lepas turun dari bot tradisional...hahahaha.....menguap ke mengucap???


Kami sambung meronda sepanjang waterfront sampai ke malam, sebelom lepak kt tempat minum petang kami .. yg nyummmm..nyummmm


Malam tu sempat singgah di TOP SPOT (seafood). Memang dah rancang dlm itenari perjalanan , kami akan makan disini . Sampai je kt atas tu...makkkkkk aiiiii, xde ramai lagi ke??? huhu....memang penoh....teringin nak singgah kt gerai yang blogger dok cite....tapi disebabkan ramai dan rasa lapar menguasai perot....sampai2 je pintu masuk sebelah lif, ada budak perempuan dok cakap, kakk, kedai kami je yg melayu kat sini..malas nak ronda..aku n pren terus duduk dan mengorder.....

Untuk pengetahuan anda semua, kedai makanan disini disahkan HALAL dari pihak berwajib. So,tak perlu la anda risau k.....cuma aku je, malas sebab melihat kesesakan manusia yang bersesak-sesak kat sini...huhu...
Apo laei...MAKANNNNN



Yang tengah tu umai (isi ikan), rasanya seperti kerabu...mmg shedappp....harga tuk sepinggan kecik RM18.
Sepinggan kecik, tapi boleh makan untuk 4-5 orang kot.....kami order, sayur midin belacan, sotong goreng tepong, udang goreng butter, tomyam campur dan ketam black paper (pren mkn sorang) ..hihihi
Harga utk makan RM65 dan air buah dalam RM10 ...murah kan...
Yang tak boleh lupa, tomyam dia....huhuhuu...SEDAPPPPP weihhh...

nie tempat nyum nyum kami di waterfront

Hari terakhir kami, 17hb..seawal jam 8pagi, kami check out dari Tune Hotel bergerak ke Pasar Serikin. Sebelom tu sempat singgah ke coffee o corner berdekatan pasar satok untuk sarapan pagi. Pren cuba mee kolok, sedap gak. Rasa seperti megi tulang..Aku seperti biasa nasi lemak dan kami berkongsi roti canai..hahaha...sikit kannn???? makanan disini mmf sedappp...




PASAR SERIKIN


Pasar Serikin terletak bersempadan KALIMANTAN mengambil lebih kurang 1 jam perjalanan dari bandar KUCHING. Pasar disini hanya buka pada hari sabtu dan ahad sahaja. Beruntung la gak, aku dapat peluang pegi ke sini. Sebelom ni tak sampai pon....Kebanyakan peniaga disini berasal dari Indonesia. Macam-macam yang korang nak beli ada disini dari Beg, telekong, baju dan macam-macamlah...
Harga disini boleh ditawar, so pandai-pandai la bajet ok...

Alhamdulillah, cuaca mendung disini..menurut kata di pasar serikin ni cuaca panas lain macam sikit..tu pasal aku dok pakai baju putih...hahahaha


Dari Pasar Serikin, kami sempat singgah ke GUA ANGIN. Mulanya rasa macam nak masuk kedalam, tapi bila dikenangkan berdua sahaja. Kebetulan aku dalam keadaan tidak sihat, so terima kasih je la..hahaha...kata pemandu kami perjalanan di dalam gua angin memakan masa selama setengah jam...nak masuk kena la bayar , dan akan diberi lampu suloh .... tq terima kasih...hahahaha


Sempat singgah di Tasik Biru utk bergambar sahaja...hihihi



PASAR SATOK

Shopping terakhir kami berakhir disini...aku dok carik terubuk ikan masin yang sememang popular di sini.  Pasar Satok disini dibuka selama dua hari iaitu pada hari sabtu dan jumaat ahad. kalau dah berkenan ikan masin yg korang suka, jangan takut bila nak bawa balik coz dorang dok bungkus cantik-cantik...khas untuk hand carry.....cam beg lagi...hahaha.




Alhamdulillah, kesempatan berada di bumi Sarawak, sekurangnya dapat membuka sedikit hati dan minda. Belajar untuk mengetahui sesuatu yang baru untuk diri sendiri. Yang istimewa, Bumi Sarawak masih hijau. Dan rasa bangga dapat menjejak kaki disini untuk kali kedua. Bagi aku, kunjungan kali ini lebih luas dari yang pertama. Banyak tempat yang aku dapat kunjungi kali ni.

Seperti pernah aku kata sebelom ni, aku suka melihat tempat orang lain. Semoga aku diberi peluang utk ketempat yg belum aku kunjungi.

Tengkiyu pren.....HOLIDAY paling best, walaupon kita berdua aje....


~END~










1 comment:

  1. So macam mana pengalaman pergi Kuching? Puas tak?

    Kuching sememangnya masih ada banyak lagi tempat yang nak pergi.

    Jadi inilah pakejnya kalau you minat!

    http://www.1malaysiayearendsale.com/sarawak/

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...